Registrul Național automatizat, în conformitate cu Legea nr. 118/2019, a fost instituit ca un instrument crucial în lupta împotriva infracțiunilor sexuale și a exploatării minorilor. Cu toate acestea, implementarea sa ridică întrebări și preocupări legate de justiție și drepturile individuale. Hai să explorăm mai departe acest subiect.
Potrivit art. 2 din Legea nr. 118/2019 – Registrul reprezintă un mijloc de cunoaștere, supraveghere și identificare operativă a persoanelor care au comis următoarele infracțiuni prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal , cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) infracțiunea de trafic de persoane prevăzută la art. 210;
b) infracțiunea de trafic de minori prevăzută la art. 211;
c) infracțiunea de proxenetism prevăzută la art. 213;
d) infracțiunea de exploatare a cerșetoriei prevăzută la art. 214;
e) infracțiunea de folosire a unui minor în scop de cerșetorie prevăzută la art. 215;
f) infracțiunea de folosire a serviciilor unei persoane exploatate prevăzută la art. 216;
g) infracțiunea de folosire a prostituției infantile prevăzută la art. 216^1;
h) infracțiunea de viol prevăzută la art. 218;
i) infracțiunea de agresiune sexuală prevăzută la art. 219;
j) infracțiunea de act sexual cu un minor prevăzută la art. 220;
k) infracțiunea de corupere sexuală a minorilor prevăzută la art. 221;
l) infracțiunea de racolare a minorilor în scopuri sexuale prevăzută la art. 222;
m) infracțiunea de hărțuire sexuală prevăzută la art. 223;
n) infracțiunea de folosire abuzivă a funcției în scop sexual prevăzută la art. 299;
o) infracțiunea de pornografie infantilă prevăzută la art. 374;
p) infracțiunea de ultraj contra bunelor moravuri prevăzută la art. 375;
q) infracțiunea de incest prevăzută la art. 377;
r) infracțiunile prevăzute la lit. a)-q), astfel cum erau prevăzute în Legea nr. 15/1968 privind Codul penal al României sau în legi speciale, având aceleași elemente constitutive.
Textul complet al legii: LEGE nr. 118 din 20 iunie 2019
Din interpretarea art. 2 lit. r) din legea Legii nr. 118 din 20 iunie 2019, se poate observa că prin reglementarea Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, (REGISTRU) se instituie un sistem de predicție și prevenție a comportamentelor infracționale îndreptate împotriva acestor valori fundamentale, având ca scop monitorizarea persoanelor condamnate pentru anumite categorii de infracțiuni care comportă risc de recidivare, fără a se face distincție între condamnările survenite anterior intrării în vigoare a legii, cât și cele survenite ulterior intrării în vigoare a Legii nr. 118 din 20 iunie 2019.
Spre exemplu, o persoană care a fost condamnată la 5 ani de închisoare, înainte de Revoluţie, şi care prin ipoteză s-ar fi reabilitat în anul 2000, va fi trecută în REGISTRU, conform dispoziţiilor Legii nr. 118 din 20 iunie 2019.
Tot în această lege, găsim însă şi modalitatea radierii din REGISTRU, astfel la Art.10(2), persoanele fizice înscrise în Registru în temeiul art. 2 alin. (1) lit. a) se scot din evidență în una dintre următoarele situații:
a) faptele pe care le-au săvârșit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracțiuni;
b) s-a dispus renunțarea la urmărirea penală sau clasarea față de ele ori s-a pronunțat o hotărâre definitivă de achitare sau de încetare a procesului penal;
c) au trecut 10 ani de la data când s-a pronunțat o hotărâre definitivă de renunțare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei și nu s-a dispus amânarea sau revocarea acesteia;
d) au trecut 20 de ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5 ani.
REGISTRUL a fost operaţionalizat în anul 2021 deci persoana care a fost condamnată înainte de Revoluţie şi a fost reabilitată acum 20 de ani, va fi pusă laolaltă cu infractorii care abia au săvârşit infracţiunile sub incidenţa legii sau abia şi-au executat pedeapsa.
Considerăm că legea trebuia să prevadă o altă exprimare, care să facă diferenţa între aceste categorii de persoane.
Într-o speţă a Cabinetului de Avocat Iaşi, Lungu Dragoş s-a insistat în motivarea contestaţiei pe aspectele prezentate mai jos.
Prin urmare înscrierea unor asemenea persoane în Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor (REGISTRU) a fost făcută în baza unei nerespectări anterioare a legii în baza căreia, menţiunile cu privirea la pedeapsa aplicată ar fi trebui “şterse” (art.528 alin.1 – C.pr. pen.)
Loialitate și discreție
Transmite-mi un mesaj
În maxim 60 de minute vei primi un răspuns